ST. PATRICK'S DAY - DEŇ SV. PATRIKA
Je to sviatok podľa teraz uznávaného svätca, ktorý prišiel do Írska okolo 5 stor n.l.. Je to dosť zvrátený sviatok
už len z dôvodu, že Patricius (sv. Patrik) bol vlastne rozvracačom celej Írskej a tým pádom miestnej Keltskej kultúry.
Je to však sviatok na ktorý sa staré tradície čiastočne oživujú a v sprievodoch sa objavujú v hojnom zastúpení aj
príslušníci rôznych novodobých rádov Druidov a rôzne postavy oblečené do vecí z čias dávno minulých. Je to prehliadka toho
čo bolo. Vrátane Keltskej kultúry. Preto tento sviatok trochu opíšem.
Tento sviatok sa slávi kažý rok 17. marca.
Z histórie
Patricius sa pravdepodobne narodil v Škótsku, ale možno aj V Anglicku, alebo Francúzku (trochu bordel).
Jasné je však, že do Írska odišiel z Francôzka v 5. stor.. Bol ale unesený Kelskými, dá sa povedať pirátmi, ktorí
križovali vody prielivu medzi Galským pobrežím a Hebridami. Neskôr z väzby ušiel. Bol to príbuzný pápeža Celestiána.
Bol vyslaný do Írska ako misionár. Keď prišiel na tento ostrov, čakala ho krajina, ktorú ovládali Drudi, rituály, ktoré
uctievali stromy a množstvo iných, pre kresťanstvo neprípustných vecí. Získal si kráľa, vládnuceho Tare. O niečo na to
obrátil na kresťanstvo celé Írsko - zelený drahokam oceánu. Pokrstil Druidov a na kopci Tary vybudoval kresťanský oltár
a onedlho sa ostrov stal ostrovom svätcov a učencov.
CROAGH PATRICK - hora na sz. Irska (u Westportu), kde měl svatej Páťa údajně vyhnat hady
Sv. Patrik, patrón Írska. Jediný istý záver, ktorý môžeme o ňom povedať je ten, že sa nenarodil v Írsku.
Hovorí sa, že sarodil v Kilpatrick-u, poblíž Dumbarton-u v Škótsku,
V dedine blízko Glastonbury v Anlicku, v Monmouthshire v Anglicku, v Tours vo Francúzku, alebo vo Walese.
V jeho Spovedi hovorí, že sa narodil v Bannavem Taberniae, ale kde to je, to nikto nevie.
Podľa všetkého to bol Britanský Kelt, vychovaný ako Rímsky Katolík.
Rok jeho narodenia je taktiež mätúci. R. 373, 386, 387, 389, 395, a aj niektoré skoršie roky sa považujú za
možné dátumy jeho narodenia. Zomrel buď v r. 461 alebo okolo r. 492.
Jedna Írska lgenda hovorí, že zomrel vo veku 120 rokov, presne ako Mojžiš. Niektorí veria, že boli
najmenej dvaja Sv. Patrikovia, ktorých zásluhy boli pripísané jednej osobe. Podľa nich to vysvetľovalo
aj dlhé časové obdobie, ktoré je opisované ako jeho život. Nevie sa ani či bol 17. marec dátumom narodenia Patrika, ale
je možné že nie...
O jeho živote sa dozvedáme prostredníctvom literárnych diel: Spoveď a verejného dopisu, ktorý adresoval Coroticovi,
Britskému panovníkovi, ktorý vtrhol do Írska a povraždil, alebo zajal tých, čo konvertovali na Kresťanstvo.
Jeho rodina bola veľmi vážená. Jeho otec, Calpurnius, bol synom kňaza Potita. Calpurnius bol sám diakonom a tiež členom
mestskej rady.
V šestnástich rokoch Patrika zajali a predali ho v Írsku ako otroka.
Šesť rokov v zajatí strávil staraním sa o stáda. Počas tohto času pocítil duchovné prebudenie
a začal mať vízie, ktoré považoval za inšpiráciu. V jednej z vízií sa Patrikovi zjavila správa o úteku,
ktorá mu napovedala, že ho bude čakať loď. Neskôr utiekol a prešiel 200 míľ len aby našiel svoju očakávanú loď.
(keby som chodil po kraji 240 km tak najdem loď aj ja...)
Tri dni na to pristál v Británii, alebo v Bretani.
Patrik a jeho posádka sa vyhli smrti hladom, keď sa zjavila črieda divokých prasiat ako odpoveď na Patrikove modlitby (co???).
Vrátil sa domov, ale znovu sa jeho osud ubral cestou, ktorá sa mu zjavila vo sne. Videl prichádzať človeka,
ktorý ho prosil, aby sa vrátil a oslobodil Írsko od otroctva. Muž mal v rukách dopis: "We beseech thee,
holy youth, to come and walk once more amongst us."
Roky, kedy bol Patrik zvolený za biskupa nie sú dobre zdokumentované. Hovorí sa, že študoval v
Erine, ostrovnom kláštore pri južnom pobreží Francúzka založenom Sv. Honoratom. Bol žiakom Sv. Germaina
z Auxerre a v Auxerre bol vymenovaný za biskupa Amatorom. R. 431 sa vraj uchádzal o miesto v
Írsku.
Tisíce Írov boli obrátení na kresťanskú vieru jeho zásluhou. Zakladal školy a kostoly a najmenej
jednu univerzitu a celkovo organizoval cirkev v Írsku.
Sv. Patrik a Druidi
Misionári boli v Írsku aj pred Patrikom, ale krajinu stále viedli Druidi.
Aj keď Patrik nikdy nespomína zázraky vo vlastnom písme, legendy o jeho boji proti
problematickým Druidom sa niesli ďaleko do sveta. Raz prerušil pohanskú oslavu začiatku Jari.
Všetky ohne boli vyhasnuté a ľudia čakali na kráľa Loaghaira, aby vzkriesil nový oheň, ktorý si ľudia
odnesú domov. Patrik narušil tento sviatok tým, že zapálil veľkonočný oheň hneď oproti
kopcu, kde mal zapáliť oheň kráľ. Druidi sa rozhnevali a tvrdili, že ak tento oheň neuhasia hneď v tú noc, bude
horieť a oslabovať kráľovskú moc naveky. Deväť vozov vyšlo krúžiac proti smeru dráhy slnka, aby uhasili oheň, ktorý zapáli
Patrik. Nedokázali však prevládnuť nad svätým ohňom, ktorý horel na kopci.
Ako sa Patrik potýkal s Druidmi, bojoval proti nim ich vlastnými metódami. Bol prinútený, jeho vlastnými slovami:
"prekliať ich úrodnú zem, aby nič nerodila, prekliať ich rieky,
aby v nich nebolo rýb, prekliať ich kotle, aby sa so žiadnym množstvom dreva a trpezlivosti nedala v nich uvariť voda
a ako posledné preklial Druidov samotných, aby sa zem otvorila a pohltila ich".
Jeho víťazstvo mu dalo právo kázať kresťanstvo po krajine. (No jo bola to asi pekná svinačina)
Ďatelina a svätá trojica
Je jedným z príbehov ktoré sa pokladajú za pravdivé práve pre ich jednoduchosť a genialitu.
Náuka o svätej trojici bola pre Kresťanov základom celého duchovného chápania.
3 stavy, navzájom neoddeliteľné, ale nezávislé na sebe a každé samo o sebe božstvom.
Aby toto učenie predal daľej svojim následovníkom, vzal za príklad ďatelinu.
3 listy reprezentovali sv. trojicu a stonka mala predstavovať stvoriteľa ako takého.
Neskôr sa stala datelina, trojlístok hlavným znakom dňa sv, Patrika. Má to iba jeden háčik... (prečo potom nosia
za klobúkmi štvorlístky. :-)... )
Neskôr sa vyskúmalo, že sa trojlístok používal pri dávnych Keltských obradoch na zaistenie plodnosti.
3 listy symbolizovali trojicu bohov a zelené listy sa potom spálili a rozprášili sa po poliach, aby bola dobrá úroda.
Vyhnanie hadov z Írska
Jedna z povestí pojednáva o vyhánaní hadov z Írska. Patrik si vyhliadol kopec a priniesol si veľký bubon, s ktorým
plánoval vyhnať plazov. Všetko išlo ako malo až do chvíle keď sa bubon rozbil. Ľudia híkali hrôzou v domnení, že
sila sv. Petrika je práve v tom bubne. V postate mali pravdu. Spoza kopca sa vtom vynoril obrovský čierny had, celý rád, že
vidí Patrika bezmocného. V tej chvíli sa ale zjavil anjel, ktorý bubon okamžite opravil. A tak Patrik vyhnal hadov z Írska.
O poslednom hadovi v Írsku sa rozprávajú dva príbehy:
Jeden starý had spôsoboval Patrikovi toľké starosti, že ho musel nechať na pokoji, ale sľúbil, že sa vráti v Pondelok.
Čo však osud nechcel, Patrik na hada zabudol hovorí sa ešte sále žije v jazere Dilveen.
Každý Pondelok sa vynorí z jazera a zo začudovaním skonštatuje: "Už je to ale dlhý Pondelok, Patrik."
Druhý príbeh hovorí o tom, že Patrik mal pripravenú škatuľku v ktorej chcel odviesť posledného hada preč a povedal mu,
aby si vliezol dovnútra. Had len povedal: "Nie, je to príliš malé"
"Nezmysel, " povedal Sv. Patrick, "je to práve tvoja veľkosť, však len vyskúšaj."
"Dobre teda, " odpovedal had, "dokážem ti, že je to príliš malé." Vplazil sa dovnútra a
prefíkaný Sv. Patrik zavrel veko a odhodil škatuľku do mora.
Aj iné zázraky sú pripisované Sv. Patrikovi. Hovorí sa, že vzkriesil svojho otca a iných ľudí z mŕtvych.
Zapálil sneh, aby stvoril oheň, zariadil, aby démoni v tvare supov zomreli v mori, oklamal Druidov
tým, že prijal víno ktoré otrávili, zmrazil ho, vylial jed, znova rozmrazil a vypil čisté víno.
Kristus mu vraj daroval jeho zázračnú palicu vo vízii. Túto palicu nikdy nespustil z očí a bola uchovaná v jednom z
kláštorov až do 16. stor. kedy ju protestanti prehlásili za podvrh a spálili ju. Iná legenda hovorí, že Sv, Patrik bol
oprávnený od boha súdiť Írov pri poslednom súde.
Po všetkých misionárskych aktivitách Sv. Patrik zomrel buď v r. 461 alebo 492. Miesto jeho hrobu nie je známe, ale
často sa s týmto spojuje mestečko Downpatrick.
**Poznámka: Prebrané z "Celebrations, The Complete Book of American Holidays" od Roberta J. Myersa.
Kto prečítal tie humusy až sem a nezastavil sa mu mozog nad tým, tak nech si uvedomí, že ja som to prekladal...